Iritabilitate? Cauza poate fi utilizarea intensă a social media

Simți că alții te irită din orice motiv, oricât de mic, aparent fără motiv? S-ar putea să fie din cauza utilizării ridicate a social media, conform unui nou studiu realizat de Centrul pentru Sănătate Cantitativă de la Massachusetts General Hospital și Harvard Medical Schoo. Rezultatele sugerează că utilizarea frecventă a social media, mai ales printre cei care postează activ, este corelată cu niveluri mai ridicate de iritabilitate.

Cercetătorii au analizat răspunsurile dintr-un eșantion de 42,597 de participanți, folosind modele de regresie lineară multiple. Utilizarea social media a fost categorisită în funcție de frecvență: niciodată, mai puțin de o dată pe săptămână, o dată pe săptămână, câteva ori pe săptămână, o dată pe zi, câteva ori pe zi sau cea mai mare parte a zilei. Platformele analizate includeau Facebook, Instagram, TikTok și Twitter/X.

Iritabilitatea și utilizarea social media

Participanții au completat Testul de Iritabilitate Succint (BITe), care constă din cinci afirmații care evaluă simptomele iritabilității pe parcursul ultimilor două săptămâni. Scorurile variază între 5 și 30, cu scoruri mai mari indicând niveluri mai ridicate de iritabilitate. Analiza a inclus și măsurile de depresie și anxietate pentru a lua în considerare simptomele psihologice suprapuse.

Utilizarea frecventă a social media a fost corelată cu scoruri mai ridicate la BITe.

De exemplu, participanții care foloseau social media majoritatea zilei au obținut scoruri de 3.37 mai mari în modelele neajustate și de 1.55 mai mari în cele ajustate.

Cercetătorii au observat că, cu cât postările unui utilizator sunt mai frecvente, cu atât nivelul de iritabilitate este mai ridicat. Dintre toate platformele, utilizatorii TikTok au înregistrat cea mai mare creștere.

O problemă mai profundă

Iritabilitatea ar putea fi descrisă ca o bombă cu ceas de furie, nerăbdare, agitație și enervare. Lipsa de somn sau foamea ar putea fi cauza temporară în unele cazuri, dar iritabilitatea este, de asemenea, asociată cu peste o duzină de tulburări psihice, unele la fel de comune ca anxietatea, depresia sau ADHD.

Și, în timp ce cercetătorii din spatele „Irritabilitatea și utilizarea social media la adulții din SUA” spun că studiul nu a putut stabili o cauzalitate directă, constatările sugerează o potențială buclă – ceea ce înseamnă că iritabilitatea poate atât să influențeze dorința de a se angaja în utilizarea social media, cât și să crească iritarea din utilizarea social media.

Deși legătura dintre iritabilitate și social media este departe de a fi înțeleasă cu adevărat, este clar că noi, ca societate, trebuie să învățăm încă multe despre platformele cu care ne implicăm atât de ușor. Mai important, efectele pe care acestea le provoacă ar trebui să fie aduse la cunoștința publicului sau cel puțin a generațiilor viitoare, astfel încât noii utilizatori să învețe moderația în utilizare.

Studiul, intitulat „Iritabilitatea și Utilizarea Social Media în Adulți din SUA”, a fost publicat în JAMA Network Open și a folosit date din două valuri ale proiectului COVID States, un sondaj național web-based realizat între 2 noiembrie 2023 și 8 ianuarie 2024.

Alexandra Irina Minea:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri