„Chipurile” marilor site-uri de știri franceze au fost folosite de Rusia pentru a răspândi dezinformări despre Ucraina, acuză Parisul. Această ultimă acțiune a Moscovei face parte dintr-o campanie mai veche dezvoltată de Kremlin împotriva statelor europene, denumită „Doppelgänger”.
„Autorităţile franceze au descoperit existenţa unei campanii digitale de manipulare a informaţiilor împotriva Franţei, care implică actori ruşi şi la care au participat entităţi de stat sau entităţi afiliate statului rus prin amplificarea unor informaţii false”, a declarat ministrul de externe Catherine Colonna citată de purtătoarea sa de cuvânt, conform France24.
Potrivit ministrului francez de externe, sunt „acţiuni nedemne de un membru permanent al Consiliului de Securitate al ONU”.
Tehnici vechi, adaptate
Printre publicațiile vizate se numără Le Parisien, Le Figaro, Le Monde, dar și site-ul Ministerului Afacerilor Externe şi alte site-uri guvernamentale. Persoanele din spatele acestei operațiuni au produs articole false, pe care ulterior le-au publicat pe site-uri care imitau variantele oficiale. Singura diferență notabilă între site-urile reale și cele făcute de Rusia erau numele domeniilor web – de exemplu, .ltd în loc de .fr.
Metoda se numește ”typosquatting” și include redistribuirea utilizatorului către articole reale de pe site-ul original, în încercarea de a se ”deghiza” mai bine. Ambasadele și centrele culturale rusești au participat în mod „activ la amplificarea campaniei.
„Am găsit zeci de nume de domenii cumpărate de ruşi pentru a face typosquatting. Nu avem de-a face cu oameni care acţionează în doze homeopate. Ei sunt la începutul unui proces de industrializare”, a declarat pentru AFP o persoană din domeniul securității.
Sursa a adăugat că scopul final al campaniei nu este încă clar: „Nu ştim care este obiectivul lor final. Este vorba de microţinterea anumitor populaţii? Este o campanie permanentă de intensitate redusă? Sau în vederea unei acţiuni masive la un moment dat?”.
O campanie „intolerabilă”
Directorul cotidianului Le Monde, Jerome Fenoglio, a denunțat „metode incorecte și inacceptabile” care urmăresc să răspândească „elemente de comunicare de la Kremlin”.
Această campanie „intolerabilă” a fost „menită să inducă în eroare publicul larg cu privire la realitatea războiului din Ucraina și la rolul Kremlinului în această invazie”, a mai scris el.
Operațiunea „Doppelgänger”
Nu este pentru prima oară când statele membre UE află despre această operațiune. În 2022, organizația europeană EU DisinfoLab a publicat un raport în care explica cum funcționează această campanie, pe care a denumit-o „Doppelgänger”. Deși termenul provine din folclorul german, astăzi este folosit pentru a descrie dublura malefică a unei persoane.
Operațiunea dezvăluită acum de guvernul francez este „a doua fază a unei campanii deja cunoscute, dar cu moduri de acţiune mai sofisticate, menite să ocolească contramăsurile şi să fie mai puţin vizibile”, a mai spus sursa AFP.
În cadrul campaniei au avut loc și alte operațiuni de influență, cum ar fi producerea de caricaturi care îl batjocoreau pe președintele ucrainean Volodymyr Zelensky sau de texte pro-rusești.
Leave a Comment