Campania electorală a început devreme – mai exact, de Black Friday. Unul dintre partidele din România a distribuit fluturași în București, prin care îi anunța pe votanți despre „cuponul de scumpiri – o surpriză de la Guvernul României”.
Flyerul, cu un design de impact, sugerează că două dintre partidele din coaliția de guvernare se află în spatele scumpirilor. Președintele Klaus Iohannis, liderul PSD Marcel Ciolacu sau prim-ministrul Nicolae Ciucă sunt și ei portretizați, împreună cu alți membri ai Executivului, ca fiind cei care „o duc mai bine” decât cititorul.
O campanie electorală neasumată
O grafică de impact însoțește afirmațiile inflamatoare, precum:
- „Sărbătorim 1 an de oferte dezavantajoase împreună cu PSD și PNL”;
- „Mai multe PRIVILEGII pentru EI, prețuri mai MARI pentru TINE!”;
- „SUPEROFERTĂ! În vreme ce noi plătim mai mult pentru orice, Guvernul dă 12 miliarde de lei din banii noști pentru pensiile lor speciale”.
După cum spuneam, există acuzații și la nivelul membrilor Executivului. De exemplu, în dreptul lui Virgil Popescu, ministrul al Energiei din partea PNL se vorbește despre cum „România a înregistrat, în 2022, al treilea cel mai mare preț al energiei din UE”, în timp ce șeful MAI, Lucian Bode, este acuzat că a permis Poliției să cumpere „din banii noștri, ai tuturor, 600 de BMW-uri de la prietenul președintelui Klaus Iohannis”.
Cine se află în spate?
După cum se poate vedea și în imaginile atașate, pe ambele fețe ale flyerului apare site-ul Ofertedezavantajoase.ro. Acesta este prezentat drept un loc unde votanții pot să exprime „exact ce simt” la adresa guvernanților, pentru un timp limitat – probabil doar de Black Friday.
Site-ul nu mai este în prezent activ, însă datele puse la dispoziție de serviciul WHOIS al ROTLD arată că domeniul a fost înregistrat de Partidul „Uniunea Salvați România” pe 25.10.2022.
Folosirea unei campanii neasumate contravine declarațiilor anterioare făcute de USR, care s-a implicat în scandalul banilor dați de partide instituțiilor media. Deși public promovează transparența, acest aspect a fost uitat atunci când flyerul de Black Friday a fost gândit. Nicăieri nu apare sigla USR sau măcar o referință la partid, la fel cum partidul deplânge că se întâmplă în alte situații.
Campanie (electorală) de Black Friday
Totuși, să-i dăm Cezarului ce-i al Cezarului: tema „ofertei speciale” de Black Friday a fost repetată și pe pagina de Facebook a partidului. Vineri, USR a avut două postări în care ataca PSD și PNL pentru „super-ofertele” pe care le-au făcut României. Una se referea la majorarea prețurilor la alimentele de bază, alta afirma: „Noi plătim 1000 euro pe secundă, pentru banii împrumutați de Guvern, ei câștigă pensii speciale de 18.000 lei/lună”.
E important însă de menționat că nici aceste postări nu fac trimitere la flyer. Din acest motiv, chiar și dacă un internaut ar fi văzut cele două postări de Facebook ale USR și fluturașul electoral, nu ar fi putut să facă legătura imediat și să identifice partidul din spatele flyerului electoral.
Declarații inflamatoare, nesusținute de dovezi
Mai mult, există niște neconcordanțe în afirmațiile făcute în fluturaș. De exemplu, sub poza lui Virgil Popescu, Uniunea Salvați România ne spune că țara noastră a avut al treilea cel mai mare preț din UE în 2022.
Datele Eurostat ne arată altceva: România s-a aflat, în prima parte a anului, pe locul 10 la capitolul preț pentru consumatorii casnici și pe locul 4 atunci când a venit vorba de prețul pentru consumatorii non-casnici.
Flyerul citează însă o știre din luna iulie, care se referă la prețul pentru energia cu livrare astăzi. Datele Eurostat pe care tocmai le-am citat și care sunt disponibile AICI au fost actualizate în luna octombrie – însă parcă „al zecelea cel mai mare preț din UE pentru consumatorii casnici” parcă nu sună la fel de bine ca „al treilea cel mai mare preț la energie din UE”, afirmație lipsită de context.
Leave a Comment