Jurnaliștii de la The Wall Street Journal, care analizează documentele făcute publice de un fost angajat al Facebook, au descoperit o cercetare internă a companiei care arată că 12,5% dintre utilizatorii săi sunt afectați negativ de platforma socială.
Printre efectele descrise în studiu se numără calitatea proastă a somnului, afectarea muncii, a relațiilor personale și a educației parentale. Cercetarea a mai arătat că utilizatorii au numit Facebook ca fiind o problemă mai mare decât alte rețele de social media.
Conform companiei, Facebook are undeva între 2,8 și 2,9 miliarde de utilizatori, iar aproape 360 de milioane dintre ei (adica cei 12,5%) nu doar că sunt afectati în mod nociv, dar Facebook este conștient de problemele lor. Studiul intern a arătat că 1 din 8 utilizatori a raportat o utilizare compulsivă a platformei sociale, care a interferat cu somnul, munca și relațiile lor- ceea ce gigantul tech numește „utilizare problematică„. Mai exact, cercetătorii au identificat probleme ca:
- pierderea productivității- oamenii nu-și mai fac treburile din viața lor și/sau cele zilnice pentru că verifică în mod frecvent pagina de Facebook
- pierderea somnului- atunci când utilizatorii preferă să se culce la ore foarte târzii pentru că parcurg aplicația fără oprire
- degradarea relațiilor interpersonale- oamenii înlocuiesc timpul petrecut cu alte persoane, cu timpul petrecut online
Modul de utilizare de pe Facebook a fost perceput ca fiind mai prost decât pe oricare altă platformă de socializare, deși toate încearcă să îi facă pe utilizatori să revină, transmite The WSJ care citează documentele interne. Cauza pentru acest fenomen nu a fost găsită de echipa de cercetare.
Studiul s-a axat pe utilizarea social media care poate dăuna vieții de zi cu zi și a fost lansat în urmă cu câțiva ani de o echipă Facebook ce ar fi trebuit să atenueze comportamentele dăunătoare. O serie de remedieri a fost propusă și, deși Facebook a implementat unele dintre ele, echipa a fost desființată în 2019. Concluziile cercetării lor au fost expuse într-o prezentare internă în martie 2020, afirmă The WSJ.
Ce spune Facebook despre asta?
Într-o postare recentă pe blogul companiei, vicepreședintele departamentului de cercetare a declarat că Facebook „este implicat și sprijină prin eforturi multianuale să înțeleagă mai bine și să ofere posibilități persoanelor care apelează la serviciile noastre să gestioneze consumul problematic. […] Începând cu 2018, am introdus aproape 10 produse pentru a susține bunăstarea oamenilor, inclusiv utilizarea problematică a aplicațiilor noastre, iar această activitate continuă și astăzi” . Totodată, doamna vicepreședinte acuză The WSJ că a denaturat cercetarea, numind demersul jurnalistic „iresponsabil, deoarece, așa cum se menționează în studiu, cercetarea a fost concepută pentru a fi cât mai exhaustivă pentru a ne ajuta să înțelegem mai bine cu ce ne confruntăm” .
Raportul este cel mai recent dintr-o serie în curs de desfășurare de la The WSJ numită Facebook Files, bazată pe documente interne furnizate de whistleblowerul Frances Haugen, care afirmă că Facebook este conștient de problemele pe care platforma sa le cauzează.
Leave a Comment