În contextul în care campaniile de dezinformare finanțate de Kremlin ies la iveală – chiar Facebook eliminând sute de conturi care ar fi avut legătură cu Rusia -, experții în securitate cibernetică din București au explicat pentru Europa Liberă cum putem să ne ferim de paginile care distriuie fake news.
De exemplu, Liviu Arsene, specialist în securitate informatică în cadrul companiei românești de software Bitdefender, sugerează raportarea conturilor cu conținut îndoielnic, pentru a fi verificate de către Facebook: ”În cazul unor conturi personale este mai greu să își dai seama în situația în care persoana respectivă își populează feed-ul cu poze relevante, cu știri și este un cont activ. Dacă este un cont care distribuie diferite jocuri, poze cu conținut politic sau un anumit conținut, contul poate fi raportat pentru a fi verificat de către Facebook”.
Situația stă diferit atunci când vorbim de pagini: în timp ce cele cu conținut de interes public sunt verificate la creare, însă ulterior acestea pot fi vândute, în momentul în care au un public mai larg. ”Mai pot fi create pagini de jocuri, de exemplu, care nu au scop de propagandă. Pagina este crescută până la un anumit număr de utilizatori și apoi vândută, iar cel care a preluat pagina îi poate schimba numele și poate pune altfel de postări, fără ca numărul de follower-i să se modifice”, a precizat Arsene, pentru Europa Liberă.
Totodată, Vica Schipor, social media manager a Bitdefender, a explicat schema premiilor fictive: ”În România, erau la modă paginile false ale artiștilor – fie adăugând litere în numele artistului respectiv, fie scriind voit greșit la numele paginii – „oficial” (corect în limba engleză este „official”, n.red). Paginile promiteau diverse premii (în telefoane) în momentul în care ajungeau, de pildă, la un milion de follower-i. În momentul în care numărul dorit de fani era atins, pagina își schimba numele, postarea care promitea premiul, ștearsă, și postat alt conținut”.
Un alt aspect de luat în calcul nu ține neapărat de conținutul postat, ci de investiția banilor – administratorii unei pagini ar putea, de exemplu, să promoveze reclame cu conținut politic.
Leave a Comment