În urmă cu trei ani, un studiu al Facebook a scos la iveală că platforma a alimentat conflictele din Myanmar, fiind folosită pentru a „favoriza diviziunea și incita la violență offline”. Dezvăluirile au venit cu asigurări din partea companiei – care între timp și-a schimbat numele în Meta – că problema va fi remediată.
Însă documente interne consultate de The Associated Press arată că Facebook are încă probleme în detectarea și moderarea discursului instigator la ură și a dezinformarii. Situația s-a accentuat de la începutul anului, când Myanmar a trecut printr-un coup d’état și violențele au început să fie la ordinea zilei.
Violența, prezentă pe Facebook
Agenția AP relatează că amenințările cu moartea și clipurile în care sunt vizibile scene violente sunt la ordinea zilei pentru utilizatorii Facebook din Myanmar. Dezertorii, jurnaliștii, minoritățile etnice și opoziția sunt principalele ținte ale mesajelor care instigă la ură.
Un raport din septembrie 2021 al Myanmar Social Media Insights Project a constatat că junta militară se folosește de diverse pagini, care pretind că-s instituții de presă, pentru a-și spăla imaginea.
Mai mult, un studiu realizat de Myanmar Witness în octombrie și transmis AP arată că Myanmarul se confruntă cu două tipuri de campanii de propagandă pe Facebook și Twitter. Una dintre strategii este de a acuza opoziția pentru tragediile prin care populația trece.
Într-un exemplu, rețele de conturi au preluat un video realizat în Mexic în 2018 de cartelul de la Sinaloa, în care puteau fi văzute cadavre măcelărite, și l-au etichetat în mod fals ca dovadă a uciderii soldaților din Myanmar de către opoziție pe 28 iunie 2021.
Problema nu ar fi nouă
Așa cum spuneam la început, problema nu a apărut recent. În 2013, au apărut primele indicii că conflictele etnice din Myanmar ar fi alimentate prin intermediul Facebook, iar în martie 2018, experții ONU care investigau atacurile împotriva minorității musulmane rohingya au declarat că Facebook a jucat un rol în răspândirea discursului instigator la ură.
După audierea lui Mark Zuckerberg în Congresul american, pe fondul scandalului Cambridge Analytica, Facebook și-a intensificat eforturile de combatere a discursului instigator la ură în Myanmar. Însă acest lucru nu a fost constant, după cum o arată documentele interne pe care whistleblowerul Frances Haugen le-a făcut recent publice.
Facebook a ignorat în mod repetat avertismentelor propriilor angajați, care raportau că programul folosit pentru detectarea discursului instigator la ură nu a fost întreținut.
Leave a Comment