Recent a început să (re)circule pe Facebook o știre conform cărora postările anti-vaccin vor fi cenzurate de către rețeaua de socializare – numai că informația este veche de un an și de la teorie la practică e cale lungă.
În prima parte a anului 2019, Facebook anunța că ia în considerare eliminarea mesajelor care fac referire la mișcarea anti-vaccin, ca urmare a unei solicitări făcute de senatorul american Adam Schiff. Printre măsurile pe care compania lui Mark Zuckerberg dorea să le implementeze se numărau limitarea reach-ului grupurilor și paginilor care promovează, în mod constant, mișcarea anti-vax prin reducerea afișării lor în rezultatele căutării și în news feed.
”Lucrăm pentru a ataca dezinformarea vaccinului pe Facebook, reducând distribuția acesteia și oferind oamenilor informații cu autoritate pe această temă”, scria rețeaua de socializare pe propriul blog, în luna martie a anului trecut.
FACEBOOK SCHIMBĂ TACTICA
E important de menționat că anul 2019 a reprezentat o tranziție pentru Facebook. Spre deosebire de anul precedent, când eforturile rețelei de socializare s-au concentrat asupra reclădirii unei imagini favorabile, după scandalul Cambridge Analytica, în 2019 discursul public a suferit modificări. În mod cert, prezentarea măsurilor pe care compania plănuiește să le ia – chiar și în teorie – a fost o constantă, însă a venit concomitent cu promovarea unei poziții din ce în ce mai defensive de către Mark Zuckerberg.
La șase luni de la anunțul inițial, Facebook a mai adăugat o măsură: promovarea mesajelor organizațiilor specializate în sănătate, precum OMS, atunci când sunt căutați anumiți termeni-cheie. (O hotărâre asemănătoare a fost adoptată și în timpul pandemiei, pentru a limita răspândirea dezinformării despre virusul SARS-CoV-2.)
”Actualizare pe 4 septembrie 2019 la 8:00 PT: Începem să prezentăm mai multe modalități de a conecta oamenii cu informații autoritare despre vaccinuri pe Facebook și Instagram”, mai scrie vicepreședintele Facebook, Monika Bickert.
Spuneam mai sus, însă, că o caracteristică importantă în studierea măsurilor luate de Facebook cu privire la mesajele anti-vaccin este poziția pe care CEO-ul Mark Zuckerberg a adoptat-o ulterior, cu privire la limitările pe care compania sa dorește să le impună utilizatorilor.
Într-un discurs ținut în octombrie 2019, acesta afirma că libertatea de exprimare poate fi apărată prin distanțarea de nevoia de a defini discursurile care nu ni se par potrivite ca fiind dăunătoare și crearea unor instituții care să reglementeze măsurile luate, ca povara unor astfel de decizii să nu mai pice pe companii precum Facebook.
A CENZURAT FACEBOOK MANIPULĂRILE PRIVIND VACCINURILE?
Una dintre modalitățile pe care Facebook și le-a asumat în urmă cu un an era posibila ”eliminare a accesului la instrumentele de strângere de fonduri pentru paginile care răspândesc dezinformarea cu privire la vaccinări” (26 aprilie). Însă un studiu realizat de Universitatea din Maryland, Universitatea George Washington și Universitatea Johns Hopkins arată că, deși Facebook a redus numărul de instrumente pe care mișcările anti-vaccin le pot folosi, a și permis sute publicarea a sute de reclame anti-vax. Demografic vorbind, ads-urile erau îndreptate către femei cu vârste între 20 și 25 de ani (care, așa cum arată The Next Web, ar putea să fie însărcinate sau să aibă copii mici), din zone afectate de pojar.
Rețeaua de socializare cu certitudine nu a ”omis” sute de reclame care-i îndeamnă pe părinți să nu-și mai vaccineze copiii. În schimb, Facebook a încercat să-și asume o măsură care se potrivea cu noua viziune a lui Mark Zuckerberg: să arate în continuare că-și dorește să colaboreze cu autoritățile pentru a face internetul un loc mai bun, dar și să-și limiteze interferența în contentul publicat pe platformă. Așadar, trecerea vaccinurilor în categoria de subiecte politice a conferit senzația că Facebook încearcă să transparentizeze modul în care se răspândesc mesajele pe platforma sa.
Numai că nu a trecut mult până a apărut o contradicție în politica sa: în timp ce sutele de reclame anti-vaccin au fost aprobate, Facebook a blocat reclame pro-vaccinare pe baza faptului că erau prea politice.
Cercetătorii merg mai departe de atât și explică de ce permiterea promovării mesajelor anti-vaccin face mai mult rău decât bine: ”Prin considerarea întregului conținut legat de vaccin o problemă de «importanță națională», Facebook a politizat în continuare vaccinurile”.
Eforturile rețelelor de socializare de a combate dezinformarea, în toate formele sale, sunt admirabile. Cu toate astea, răspunsul platformelor de social media și al autorităților trebuie să fie unul constant, care să nu fie influențat de eventualele pierderi economice sau boicotări ale mișcărilor implicate – în acest caz, mișcarea anti-vaccin.
În cazul Facebook, problema a (re)ieșit la suprafață odată cu criza epidemiologică cauzată de SARS-CoV-2: mesajele alarmiste privind efectele vaccinurilor au inundat grupurile de Facebook, ajungându-se chiar la promovarea unor teorii ale conspirației, prin care a fost indusă ideea că noul coronavirus este doar ”o diversiune” pentru a introduce vaccinarea obligatorie a populației.
Leave a Comment