Raportul anual privind situația la nivel global a presei digitale, realizat de Reuters Institute, University of Oxford, a fost lansat în decursul zilei de miercuri în întreaga lume. Studiul are în centrul atenției consumul de știri online în mai multe țări din Europa, America de Sud și de Nord, zona Pacificului din Asia și Africa.
La nivel global, se observă că industria încă nu a reușit să-i facă pe consumatori să susțină financiar presa din mediul online. A crescut cu foarte puțin interesul populațiilor de a plăti subscripții sau donații. Apar și excepții de la regulă, precum Norvegia și Suedia, după cum se arată în studiul disponibil AICI. În aceste două țări, procentul persoanelor care cotizează cu bani pentru acest serviciu este de 34%, respectiv 27%.
Situația din România
Încrederea românilor în presă a scăzut cu 7 procente față de anul precedent, un lucru descris de Raluca Radu (directorul departamentului Jurnalism din cadrul Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, Unviersitatea din București) în raport ca fiind ”efectul unei furtuni perfecte de condiții adverse”.
Posibilele motive identificate ar fi atacurile repetate ale politicienilor la adresa jurnaliștilor, dificultatea de a explica publicului larg schimbările legislative din domeniul justiției, scăderea interesului publicului în a urmări știrile live din cauza diminuării numărului de proteste, precum și atacurile dintre redacții înainte de alegeri.
Se remarcă că principalele surse de informare ale românilor rămân mediul online și televiziunea, în timp ce ziarele în format fizic se află la coada clasamentului (19%, comparat cu 87% și 80%).
Încrederea în știrile de pe social media este cea mai mică (27%), în timp ce încrederea în media este de 35%. Cele mai mari punctaje în ceea ce privește încrederea publicului le-au primit brand-urile ProTV, Ziarul Financiar și Digi24. La capătul opus se află Antena3, RomâniaTV și B1TV.
Atunci când vine vorba de plata pentru știrile online, doar 10% dintre români fac asta.
Cea mai populară rețea de socializare este Facebook, urmată de YouTube. Cea mai mare aplicație de mesagerie este WhatsApp.
Studiul complet poate fi vizualizat AICI.
Leave a Comment