Campania electorală pentru europarlamentare încă nu a început, dar partidele au împânzit țara cu bannere şi corturi cu însemne electorale şi lozinci. Din păcate, majoritatea mesajelor denotă o abordare a problemelor naţionale sau locale și nu una care să fie integrată în discursul privind problemele și valorile europene, având în acest sens o coloratură populistă. Vom analiza în continuare mesajele principalelor partide politice din România:
PSD: “Patrioţi în Europa. România merită mai mult!”
Cei mai vocali politicieni care au părăsit barca aflată în scufundare a Partidului România Mare s-au îndreptat spre Partidul Social-Democrat, Codrin Ștefănescu sau Lia Olguța Vasilescu, astfel că era de așteptat ca aceștia, formați alături de Corneliu Vadim Tudor, să aducă în cel mai mare partid din România o parte din atitudinea naţionalistă, şovină şi lipsită de respect faţă de Europa. Așa se face că mesajul PSD se aseamănă izbitor cu tipul de mesaje ultranaționaliste pe care Vadim Tudor le folosea în campanie: «Patrioţi înainte de toate». Mesajul rezonează cu tipul de discurs pe care liderii PSD l-au adus cu fiecare ocazie în prim-plan, acuzând Europa de așa-zise presiuni suplimentare faţă de România.
PNL: „România în primul rând/ E timpul României”
Al doilea partid ca mărime, Partidul Naţional Liberal, are, de asemenea, un mesaj cu tentă naționalistă, care contravine ideii de unitate europeană. Europa înseamnă mai mult decât cineva de a fi «în primul rând». Există o asociere între anumite state care, teoretic, împreună ar putea să o ducă mai bine decât individual. Mesajul «România în primul rând» denotă un soi de naţionalism sau cel puțin populism cu tentă naționalistă.
ALDE: „În Europa cu demnitate/ #EUrespectROMÂNIA”
Dacă analizăm mesajul Alianţei Liberalilor şi Democraţilor (ALDE), acesta este unul care nu se apropie de ceea ce trebuie să însemne alegerile europarlamentare. Depinde însă de felul în care ALDE traduce expresia demnitate pentru români. Dacă acest lucru înseamnă mai puţină intervenţie a Comisiei Europene în modul în care statul de drept este aplicat în România, așa cum am văzut din intervențiile europarlamentarilor ALDE de-a lungul timpului, atunci mesajul în sine nu ascunde decât o mostră de populism.
Alianţa 2020 USR-PLUS: Mergem la victorie!/ Vrem o Românie fără penali şi fără hoţie/ Semnaţi ca să aveţi ce să votaţi
Alianţa USR-PLUS, neavând experiența alegerilor europarlamentare se axează în mesajul lor pe opoziţia cu marile partide pentru a-şi strânge susţinători, dar se concentrează tot pe problemelele naţionale sau locale, nu pe cele europene. Astfel, dacă mesajele PNL şi PSD se referă la poziţia României în raport cu UE, cu alte state din UE, cu frustrarea şi complexul de inferioritate al românului, mesajul USR-PLUS se referă la raportul dintre această alianţă şi votanţii lor.
PMP: „Uniţi în Europa”
Mesajul PMP, «Uniţi în Europa» are un iz politic European şi vine dintr-un slogan european, «unitate în diversitate», «uniţi în Europa». Astfel că PMP, pare singurul partid cu un mesaj cât de cât european.
PRO România: „Fii şi tu alături de Victor Ponta/ Corina Creţu”
Fiind partid nou, mic, faţă de partidele deja consacrate pe scena politică, Pro România mizează pe un mesaj asemănător ca intenție cu acela formulat de Alianța USR-PLUS. Vorbim despre aceiași strategie de atragere a electoratului. Asocierea Corinei Creţu în mesaj nu este întâmplătoare deoarece aceasta posedă un important grad de autoritate și notorietate, în calitatea ei de comisar european pentru Politica Regională. Astfel, mesajele USR-PLUS şi Pro România sunt mesaje asemănătoare.
UDMR: „Europa puternică, Transilvania prosperă”
Sloganul Uniunii Democratice a Maghiarilor din România este un mesaj regional. Bazinul electoral al UDMR se află în Harghita şi Covasna, în special, în Mureş, în Transilvania, iar sloganul lor reprezintă un factor mobilizator. În acest caz, vorbim despre aceeaşi logică ca şi PSD, PNL, pentru că este un soi de regionalism, de naţionalism local.
Leave a Comment