Pe 25 decembrie 2024, zborul Azerbaijan Airlines J2-8243, un Embraer 190AR cu 67 de persoane la bord, a suferit un incident tragic în apropiere de Aktau, Kazahstan, soldat cu 38 de decese și 29 de supraviețuitori. Aeronava se îndrepta de la Baku către Groznîi, Rusia, când a fost grav avariată.
Deși înregistrările de zbor sunt încă în curs de examinare și circumstanțele sunt investigate, primele concluzii indică Rusia. Oficialii din Azerbaidjan, precum și cei occidentali, cred că avionul a fost țintit de un aparat antiaerian rusesc.
Kremlinul își cere scuze, dar nu-și acceptă vina
Președintele rus, Vladimir Putin, a discutat telefonic cu omologul său azer, Ilham Aliyev, exprimându-și regretul pentru „incidentul tragic” și prezentând scuze. Cu toate acestea, Putin nu a recunoscut explicit responsabilitatea Rusiei în doborârea avionului – însă gestul reprezintă, până acum, cea mai apropiată versiune de asumare a vinei pentru dezastrul din ziua de Crăciun.
Totuși, Putin tot a întors cumva narativul astfel încât să dea vina pe Ucraina. El a spus că unul dintre orașele în care avionul a încercat să aterizeze, Groznîi, precum și alte două au fost „atacate de vehicule aeriene ucrainene fără pilot, iar sistemele ruse de apărare aeriană au respins aceste atacuri”.
Pe de altă parte, pentru publicul rus, Kremlinul continuă să mimeze distanțarea față de incident. Purtătorul de cuvânt al lui Putin, Dmitri Peskov, a declarat că o anchetă este în desfășurare și a evitat să comenteze asupra speculațiilor privind implicarea sistemelor rusești de apărare antiaeriană.
„În același timp, avem autoritățile noastre aviatice care pot face acest lucru [să investigheze – n.r.] și informațiile pot veni doar de la ele. Nu ne considerăm îndreptățiți să comentăm acest incident”, a spus Peskov.
Liniște în presa rusă
Linia stabilită de Moscova în ceea ce privește incidentul aviatic a fost clară: să nu ofere prea mult publicului. Și, având în vedere că majoritatea mass-media din Rusia este controlată de stat, presa a abordat inițial incidentul cu prudență, relatând informațiile furnizate de autorități și evitând acuzațiile privind vina pe care Rusia o poartă. Unele publicații au menționat posibile cauze, precum condițiile meteorologice nefavorabile sau erori umane, fără a sugera implicarea directă a forțelor ruse.
Pe măsură ce investigațiile au avansat și au apărut informații despre posibila implicare a sistemelor rusești de apărare antiaeriană, unele surse media au început să discute această ipoteză – deși majoritatea presei a continuat să prezinte poziția oficială a Kremlinului, subliniind necesitatea așteptării rezultatelor anchetei oficiale înainte de a trage concluzii.
Aliyev: „Partea rusă dorește să mușamalizeze problema”
Președintele azer, Ilham Aliyev, a acuzat Rusia de încercarea de a ascunde adevărul despre incident, criticând explicațiile inițiale oferite de Moscova, pe care le-a considerat „delirante”. Aliyev a cerut Rusiei să recunoască responsabilitatea, să pedepsească vinovații și să ofere compensații statului azer și familiilor victimelor.
Cu toate acestea, în același interviu cu presa de stat, președintele azer a spus ceva mult mai interesant: că Rusia a folosit măsuri pentru a distrage atenția de la vina sa.
„Agențiile ruse au prezentat versiuni [ale evenimentelor] cu privire la explozia unor butelii de gaz” care „au arătat în mod clar că partea rusă dorește să mușamalizeze problema”, a spus liderul Azerbaijanului.
Deși Aliyev consideră că nimeni nu este vinovat de prăbușirea zborului J2-8243, acesta a declarat că, în primele trei zile de la prăbușire, „am auzit numai versiuni absurde din partea Rusiei”, inclusiv că avionul ar fi fost lovit de păsări.
Se repetă istoria?
Pentru un stat, Rusia a fost vinovată de o mulțime de accidente aviatice. Grijile sunt ca zborul Azerbaijan Airlines J2-8243 să nu fie sau să nu devină un alt zbor MH17 al Malaysia Airlines.
MH17 zbura de la Amsterdam la Kuala Lumpur când a fost doborât deasupra estului Ucrainei de o rachetă sol-aer a forțelor susținute de Rusia pe 17 iulie 2014. Toți cei 283 de pasageri și 15 membri ai echipajului au fost uciși.
Au urmat torente de dezinformare, care au servit bine la distragerea atenției de la adevăratul vinovat: Rusia. Moscova a furnizat o mulțime de informații false atât publicului său, cât și celui internațional, încercând să pună incidentul pe seama Ucrainei. De asemenea, Rusiei i-a fost mai ușor să justifice susținerea grupurilor separatiste din Ucraina.
Leave a Comment