Ce titluri capcană folosesc site-urile de presă pentru a-și crește traficul

Proverbul „Nu judeca o carte după copertă” se pliază perfect și pe presa online. Știm cu toții că titlul este cel care îl convinge pe cititor să parcurgă articolul, însă de multe ori, ideile din articol nu sunt în concordanță cu titlul cu care este promovat.

Titlul unui articol are rolul de a sintetiza problematica ce urmează a fi dezbătută și de a transmite un mesaj puternic către public. Abundența de titluri senzaționaliste relevă astfel o serie de articole de tipul formelor fără fond. Sintagme precum: „Nu o să-ți vină să crezi”, „Senzațional”, „Șocant”, „Bombă”, „Tragedie de nedescris” sau „Cutremurător” nu fac altceva decât să justifice nevoia de vizualizări a site-urilor pentru a se putea menține pe piață. Editorii sunt dispuși să utilizeze orice strategie ca să își asigure un loc în topul celor mai vizualizate site-uri sau chiar pentru a nu pierde afacerea. Aceștia aduc asocieri irelevante, păcălesc sau induc panică în rândul cititorilor, doar de dragul ratingului. Exagerarea a devenit laitmotivul unor articole.

Chiar dacă ne așteptăm la astfel de situații, în special, din partea tabloidelor sau a gazetelor de duzină, putem avea surpriza ca și unele site-uri ce se pretind a fi serioase și credibile să apeleze la astfel de artificii.

Spre exemplu b1.ro își promovează anumite articole cu titluri ce pot induce în eroare cititorii. Un astfel de titlu este: „Vestea tristă a zilei! IONUŢ DOLĂNESCU, anunţ URGENT despre MARIA CIOBANU! Fanii sunt ÎN LACRIMI! Din păcate…”. La prima vedere ne gândim la o tragedie, însă dacă citim articolul vom vedea că, de fapt, artista și-a anulat concertele. Tot în cadrul acestui site regăsim și: „E DEMISIA momentului în ROMÂNIA: Nimeni nu se aştepta! DETALII de ultim moment”, unde este anunțată demisia lui Marian Şerban, directorul general adjunct cu atribuţii de director Sucursala CNE Cernavodă.

„Știripesurse” este un alt exemplu care propagă în spațiul public titluri care se doresc a fi senzaționale. Putem lua în considerare exemple precum: „Dezvăluire-șoc! PNL arată cine sunt cei doi parlamentari care au decis votul pe Codul Penal. Legături cu RUSIA!” sau „CUTREMURĂTOR Cum a murit, de fapt, Stela Popescu: Detaliile care ȘOCHEAZĂ România”.

Nici realitatea.net nu se dezice de astfel de articole. Un articol relevant în acest sens este preluat de pe site-ul unica.ro și are titlul: „Ambulanța care fură copii face o noua victimă”. A fost creată o întreagă isterie cu acest caz al ambulanței care fură copii, însă articolul o prezintă pe scriitoarea  Doina Popescu-Braila care conduce o dubă inscripționată cu „Ambulanța pentru literatură”, iar aceasta masină a fost confundata cu ambulanța care fură copii.

Un site care abundă în astfel de titluri este „Revista Teo”. Acesta se încadrează în categoria celor cu articole fără o bază reală, dar cu titluri sugestive. Câteva exemple relevante sunt: „S-a adeverit PROFEȚIA lui Arsenie Boca. Tocmai se întâmplă în România. CE URMEAZĂ este îngrozitor”, „Cu CINE a înșelat-o Ionuț Jaguarul pe soția lui! Există poze cu cei doi dezbrăcați, în pat! La asta nu se aștepta NIMENI”, „Klaus Iohannis A SEMNAT! Va fi nebunie?!”.

Totuși există și publicații serioase precum Jurnalul sau Evz.ro care evită să folosească astfel de sintagme și doresc a-și păstra integritatea și neutralitatea.

Prin urmare, chiar dacă încrederea oamenilor în presă scade dramatic, site-urile de acest gen tot se laudă cu statistici notabile, deoarece publicul român va rămâne întotdeauna pasionat de senzațional.

MediaStandard:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri