Ce podcasturi ascultă românii și cum arată preferințele lor în comparație cu ale altora

Podcasturile au devenit o cale de a face plictiseala din timpul sarcinilor repetitive să dispară. Indiferent dacă trebuie să faci curat în casă, să gătești, să conduci sau să faci sport, poți să asculți un podcast în timpul ăsta. La fel cum poți asculta muzică. Însă, podcasturile au ceva în plus față de muzică. Un podcast nu doar că poate să te distreze – deși, dacă asta vrei și cauți, ai multe podcasturi din care să alegi – ci poate să te și învețe ceva nou despre tine sau despre cei din jurul tău sau chiar despre investiții, psihologie sau societate. Oricare ar fi lucrul despre care ai vrea să afli mai multe sau de care tocmai ce-ai devenit interesat, „dacă-l poți căuta pe Google, cel mai probabil există un podcast despre el”, după cum a scris Podcast Insights.

Dar ce este un podcast? Cea mai scurtă și la obiect definiție cred că ar putea fi aceasta: podcasturile sunt serii audio distribuite pe internet, care ori analizează un subiect, ori oferă altceva, cum ar fi sunete liniștitoare sau povești de groază. Oricine are un computer sau un smartphone își poate face un podcast. Așa cum oricine care are așa ceva poate să le asculte. Însă, firește, nu toată lumea o face. În plus, nu toți cei care ascultă podcasturi au aceleași preferințe. În materialul acesta, vom încerca să vedem cum și ce fel de podcasturi ascultă românii în comparație cu alții.

România

Trendingul Youtube pare să arate că podcasturile sunt departe de a fi preferatele românilor. Pe 24 mai, doar 3 podcasturi intrau în lista tendințelor de pe această platformă. Și chiar dacă genul podcastului pare să nu fi prins încă la români, acele 3 canale de podcasting, care au reușit să-și facă loc printre nenumăratele vlog-uri și manele, merită menționate. Cel mai sus-clasat dintre ele era Acasă La Măruță, cu un interviu al Ioanei Ginghină. Al doilea era Da bravo!, podcastul lui Bobonete, iar al treilea era podcastul Aproximativ discuții al lui Gojira, cu un episod în care a fost invitat Dani Oțil.

Pe Spotify, podcasturile sunt separate de celelalte tipuri de conținut, astfel este mult mai ușor de aflat care sunt podcasturile de aici pe care românii le ascultă cel mai mult. Pe 24 mai, primele 5 podcasturi din România, conform Chartable, au fost:

  1. Mind Arhitect
  2. Distractible
  3. Fain & Simplu al lui Mihai Morar
  4. The Joe Rogan Experience
  5. Jocurile Minții

Cel de pe primul loc, Mind Arhitect, e un podcast autohton de dezvoltare personală. Tot românești sunt și podcasturile de pe locul 3, Fain & Simplu, unul dintre proiectele lui Mihai Morar de la Radio ZU, și Jocurile Minții, un podcast axat pe emoții și pe cum pot fi controlate acestea. În schimb, podcasturile de pe locurile 2 și 4 sunt în engleză. Ambele par că încearcă să dezvolte conversații interesante într-o atmosferă relaxată. În Distractible, aceiași 3 prezentatori discută diverse subiecte. Iar în podcastul The Joe Rogan Experience, comedianul Joe Rogan face același lucru numai că cu diferiți invitați.

Statele Unite

Pe Spotify-ul din Statele Unite ale Americii, The Joe Rogan Experience este cel mai urmărit podcast, în comparație cu locul 4 pe care-l ocupă la noi. Aici, conform Chartable, clasamentul arată așa:

  1. The Joe Rogan Experience
  2. Crime Junkie, un podcast care prezintă în fiecare săptămână povestea unei „crime adevărate”.
  3. The Daily al celor de la The New York Times, un podcast informațional.
  4. Call Her Daddy, un podcast feminist a cărui gazdă este Alexandra Cooper, căreia i se spune „Father Cooper” (n.r: Tata Cooper).
  5. Armchair Expert Umbrella, podcastul actorului Dax Shepard.

Marea Britanie

Conform Chartable, The Joe Rogan Experience ocupă primul loc nu numai pe Spotify-ul din America, ci și pe cel din Regatul Unit. Tabelul din Marea Britanie arată așa:

  1. The Joe Rogan Experience
  2. The Diary of a CEO (n.r: Jurnalul unui Director Executiv) al lui Steven Bartlett
  3. Relaxing White Noise, un podcast cu sunete care să ajute la concentrare
  4. Sh**ged Married Annoyed, ce reprezintă „singurul fel în care gazdele pot avea o conversație fără să fie întrerupte de un bebeluș”, conform descrierii sale de pe Spotify.
  5. Off Menu, un podcast de comedie și mâncare în care invitații trebuie să aleagă un preparat pentru fiecare fel de mâncare dintre cele pe care le propun cele două gazde, comedienii Ed Gamble și James Acaster.

Dacă comparăm toate aceste clasamente, românii par să urmează aceleași tendințe ca americanii și englezii. Podcasturile de discuții sunt cele mai urmărite de către toți, cu 3 astfel de podcasturi în top 5 pe Spotify-ul din România, 4 în America și 3 în Regatul Unit. Dacă luăm în considerare și că singurele podcasturi pe care le-am găsit printre tendințele de pe Youtube-ul românesc erau interviuri, atunci este clar care este tipul de podcast cu cel mai mare succes pe piață. Dezvoltarea personală se pare că e pe locul 2 în România, fiindcă, în afară de cele de interviuri, Mind Architect și Jocurile Minții sunt singurele alte podcasturi care au reușit să ajungă în top 5.

O situație aparte este cea din Statele Unite a podcastului realizat de The NY Times, The Daily. Spre deosebire atât de Marea Britanie, cât și de România, SUA este singura țară în care un podcast de știri se află în top 5 cele mai ascultate de pe Spotify. La fel ca și podcastul feminist Call Her Daddy, care și el este o tendință nemaiîntâlnită în primele 5 în afară de SUA.

Chiar dacă românii preferă podcasturile de dezvoltare personală și interviurile realizate de entertaineri, piața de podcasturi din România este foarte diversificată. Ca să vă arăt asta, iată câteva podcasturi românești care abordează și alte subiecte:

  • On the record, podcastul celor de la Recorder, care explică câte o știre în fiecare săptămână;
  • Pătratul Roșu, care se prezintă ca primul podcast de educație sexuală din România;
  • Între showuri, cu Teo, Vio și Costel, „un podcast cu, despre și pe lângă stand up comedy”, conform descrierii sale de pe Spotify;
  • TechVolution, o serie de podcasturi despre tehnologie, aplicații sau companii tech.

Desigur că mai sunt multe altele, lista nu e finală. Tot ce-ți trebuie este să ai dorința să le descoperi.

Manole Luca:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri