Rebrandingul Facebook în „Meta” a venit la pachet cu un nou obiectiv pentru companie: metaverse.
„Veți putea să socializați, să învățați, să colaborați și să vă jucați în moduri care depășesc ceea ce este posibil astăzi” , asta este promisiunea Meta cu privire la metaverse, însă ce exact va presupune asta, încă nu știm.
De unde a apărut metaverse?
Neal Stephenson a inventat termenul de „metaverse” în romanul său Snow Crash din 1992. Acolo, metaverse se referea la o lume virtuală 3D în care oamenii, reprezentați sub formă de avataruri, puteau interacționa nu doar între ei, ci și cu avatarurile unei inteligențe artificiale.
Da, așa cum probabil intuiești deja, romanul lui Stephenson este unul distopic care prezintă o suită întreagă de probleme ce țin de dependență, criminalitate și erodarea instituțiilor democratice. Pe lângă asta, Stephenson descrie metaverse ca fiind deținut în cea mai mare parte de marile corporații, iar guvernele simple clădiri care învârt hârtii. Ciudat de familiar.
Ce e metaverse?
Facebook spune că metaverse „este un set de spații virtuale în care puteți crea și explora împreună cu alte persoane care nu se află în același spațiu fizic cu dumneavoastră” .
În esență, metaverse propune o lume virtuală. Adică, o grafică 3D cu care să interacționezi sau pe care să o modifici în timp real și avatare personalizate. Lumea va putea fi explorată folosind un computer, o consolă de jocuri, un smartphone sau un alt dispozitiv. Ideea este că metaverse vrea să fie o experiență imersivă, să te facă să te simți cât mai prezent în acel univers digital. Asta înseamnă că lumea virtuală va fi disponibilă oricând dorești să o vizitezi. Poți să o modifici, s-o ștergi, să faci una nouă. Totul depinde de tine. Metaverse se va baza pe conținutul generat de utilizatori, ceea ce nu este diferit de cum funcționează platformele de social media de azi.
În acest moment, giganții din industria tehnologică care vorbesc despre metaverse , descriu acest concept prin aspecte ca:
- grafică 3D în timp real și avatare personalizate
- suport pentru crearea de către utilizatori a propriilor obiecte și medii virtuale
- legături cu sisteme economice reale, astfel încât oamenii să poată profita de pe urma bunurilor virtuale
- modele care sunt adaptate la căștile de realitate virtuală și augmentată, dar care pot fi compatibile și cu alte echipamente hardware
Ce este iarăși foarte important când vorbim despre metaverse este legătura cu lumea reală. Dincolo de propriul corp care va fi proiectat în digital sub forma unui avatar, metaverse vrea ca lucruri din lumea reală să poată fi introduse în mediul virtual astfel încât să poată fi folosite și acolo. De exemplu, îmbrăcămintea sau accesoriile. Poate vrei ca avatarul tău să aibe exact stilul tău sau, din contră, să fie total schimbat. Poate îți place la nebunie un anumit tricou cu imprimeu și vrei să-l vadă toată lumea din metaverse. Posibilitățile sunt nenumărate.
Poți accesa metaverse acum?
Nu. Metaverse este mai mult un termen aspirațional pentru o lume digitală viitoare. În momentul de față, metaverse nu există, totul fiind la nivel teoretic. Când se va fi finalizat, corporațiile vor avea, probabil, propriile viziuni și versiuni diferite ale metaverse, astfel încât să îți alegi unde îți place să stai și unde nu.
Leave a Comment