Zilele acestea inteligența artificială generativă este unul dintre cele mai populare subiecte din domeniul tech și a reușit să își facă loc în modul în care unii oameni își desfășoară munca. Deși departe de a fi unelte capabile pe deplin, modele AI actuale ridică semne de întrebare cu privire la cum sunt folosite și, mai ales, cum vor ajunge să fie folosite în viitor, iar industria media nu este ferită.
Un raport al Reuters Institute a căutat să afle ce cred oamenii despre tehnologia AI și despre cum este aceasta folosită, pornind chiar de la nivel personal. Desfășurat în șase țări (Argentina, Danemarca, Franța, Japonia, Marea Britanie și SUA), studiul arată că oamenii folosesc programele AI generative pentru a obține informații (24%) și pentru a crea diverse tipuri de media (28%). Doar 5% din respondenți spun că au folosit inteligența artificială pentru a citi cele mai recente știri.
Interesant e modul în care publicul percepe efectele pe care această nouă tehnologie le poate avea asupra societății și a anumitor sectoare. Mai exact, oamenii sunt mult mai optimiști cu privire la efectele AI în ceea ce privește știința, medicina și alte activități de rutină zilnică (precum transportul sau shoppingul), dar sunt pesimiști când vine vorba de știri/jurnalism și siguranța locului de muncă.
Pesimismul vine din neîncrederea pe care oamenii o au despre știrile produse cu inteligența artificială. Chiar dacă există o supraveghere umană când se creează astfel de conținut, publicul tinde să-l considere de neîncredere și mai puțin transparent, dar mult mai ieftin de făcut.
Ceea ce ne duce către așteptările ca jurnaliștii să fie onești cu modul în care folosesc inteligența artificială în materialele lor. Majoritatea respondenților și-ar dori o anumită informare în acest sens sau etichetare, în special dacă imaginile folosite sau textul articolul au fost generate de AI.
E clar că industria media (care se confruntă cu o scădere a încrederii în general) nu inspiră cea mai mare siguranță când vine vorba de folosirea inteligențeii artificiale, iar așteptările oamenilor se orientează către transparență și o utilizare minimală a modelelor AI în jurnalism. Ce e important de reținut din această atitudine e faptul că publicul nu este, deocamdată, confortabil cu un jurnalism făcut de inteligență artificială și îl preferă pe cel făcut de oameni.
Leave a Comment