Analiza vocii indivizilor va avea impact asupra jurnalismului
Este posibil ca echilibrul de putere dintre jurnalist și cercetările realizate de companii să se schimbe mai mult în favoarea celei din urmă.
Cum va fi afectat jurnalismul de bio-evaluarea indivizilor? La această întrebare încearcă să răspundă articolul de tip eseu „Jurnalismul și industria analizării vocii” de Joseph Turow de la Universitatea din Pennsylvania, publicat în revista Digital Journalism.
Industria analizării vocii este formată din difuzoare inteligente, dispozitive conectate la domiciliu (cum ar fi alarme de securitate, lumini controlate prin voce) și servicii de asistență vocală, cum ar fi Apple Siri și Amazon Alexa. De exemplu, Google Assistant este disponibil pe un miliard de dispozitive. Companii precum Google și Amazon nu folosesc tehnologiile de voce la potențialul lor maxim, din cauza îngrijorărilor privind intruziunea în viața privată, dar datele vocale sunt deja utilizate pentru profilarea medicală și marketing. Cu toate acestea, industria este încă în stadiu incipient în ceea ce privește analizarea emoțiilor și sentimentelor.
În articolul publicat în noiembrie 2020, Turow crede că este posibil ca echilibrul de putere dintre jurnalist și cercetările realizate de companii să se schimbe mai mult în favoarea celei din urmă. Dacă oamenii folosesc serviciile de voce din ce în ce mai mult, iar sentimentele și variabilele demografice sunt detectate mai precis în voce, este probabil ca targetarea algoritmică a știrilor să se îmbunătățească față de etapa actuală. Aceasta ar însemna că indivizii vor fi expuși la informații care se potrivesc cel mai bine cu starea lor din acel moment, cu credințele lor generale și cu alți factori emoționali.
Implicațiile ar putea fi și mai profunde: analize suplimentare ale factorilor care afectează implicarea indivizilor în consumul de informații jurnalistice ar putea duce la modificarea unui articol de presă despre același eveniment, în așa fel încât să fie adecvat persoanei respective. Acest proces dinamic va diminua rolul jurnalistului în crearea de știri.
Pentru redactarea acestui articol, autorul:
- a intervievat 45 de directori din mass-media;
- a efectuat o explorare aprofundată a articolelor din revistele comerciale și a surselor de știri generale pe această temă;
- a analizat zeci de brevete pentru industria vocală.
Turow consideră că mai este timp pentru ca cercetătorii să reziste dezvoltării industriei vocale în mass-media, înainte ca publicul să devină resemnat în fața spiralei nesfârșite de personalizare, care va afecta inevitabil viețile lor.
Foto: Andres Urena (Unsplash)