Se vede că vin sărbătorile, vin sărbătorile… Amazon este invadat de recenzii false

Recenziile false de pe Amazon.com au atins nivelurile observate de obicei în timpul sezonului de cumpărături de sărbători, anunță Blomberg. Aproximativ 42% din 720 de milioane de recenzii evaluate de serviciul de monitorizare Fakespot, din martie până în septembrie 2020, nu au fost veritabile. Acest nivel reprezintă o creștere de șase procente față de aceeași perioadă a anului trecut.

Mită și sabotaj

Cei care publică recenziile false sunt de obicei plătiți de companiile care vând la Amazon. Există însă și un mare număr de autori care sabotează afacerile firmelor concurente, prin publicarea de impresii negative despre produse.

În ultimii ani, au apărut diverse servicii automatizate care-i ajută pe cumpărători să evalueze dacă recenziile pe care le citesc sunt reale. Fakespot, care monitorizează recenziile de la Amazon și Walmart, acordă note pentru recenzii:

  • D înseamnă că 40% până la 70% dintre recenzii sunt false;
  • F avertizează utilizatorii că peste 70% dintre impresii sunt suspecte.

De exemplu, o mască de față a fost evaluată cu 3,9 stele de către membrii programului Amazon Vine (un proiecte care-i invită pe „cei mai de încredere recenzori” să posteze opinii despre produse noi sau încă nelansate pe piață). Unul dintre recenzori a susținut că a evaluat nouă produse în acea zi și 1.348 de produse în total. Aceste statistici miros de la o poștă a fals, pentru că nimeni nu are timp să evalueze atât de repede atâtea produse.

Se apropie marea îngrămădeală de Crăciun

Serviciul ReviewMeta, care se concentrează pe Amazon, a observat, de asemenea, o creștere a numărului de recenzii suspecte în această vară, comparativ cu anul trecut. Dar problema poate fi mai degrabă în noile funcții introduse de Amazon pentru a facilita recenzarea produselor. Una dintre ele este One Tap Reviews, care le permite utilizatorilor să evalueze produsele cu 1 – 5 stele fără să comenteze. Înainte ca această caracteristică să fie lansată, utilizatorii trebuia să lase o recenzie scrisă despre produs, care să includă informațiile de profil, data și ora. Fără aceste detalii de identificare, a devenit mai dificil să se discearnă dacă rating-urile sunt reale sau false.

Volumul de recenzii false va crește pe măsură ce se apropie sezonul de cumpărături de iarnă. Anul acesta, perioada shoping-ului va fi mai aglomerată decât în ceilalți ani, deoarece cumpărătorii evită magazinele fizice, pe fondul creșterii cazurilor de Covid-19.

Amazon luptă constant cu falsurile

În iunie 2019, Autoritatea pentru Concurență și Piețe din Marea Britanie i-a cerut companiei Facebook să închidă grupurile pe care diverși utilizatori vindeau și cumpărau opinii fabricate, pentru produse de la Amazon, a scris atunci Trusted.ro.

Pentru a demonstra existența acestor practici, grupul pentru protecția consumatorilor Which? a devenit membru în zece grupuri de Facebook și a întrebat dacă sunt doritori care ar vrea să scoată un ban scriind recenzii false pe Amazon. În 30 de zile, s-au adunat în jur de 55.000 de postări în grupurile acestea în care se ofereau bani pentru asemenea opinii.

Acțiunea a avut loc ca urmare a constatării de atunci că Amazon era năpădit de review-uri false și asta afecta grav brand-ul, a explicat Trusted.ro.

Opiniile neadevărate au fost o problemă pentru gigantul american încă de la înființare, dar “buba” s-a agravat în 2015, cînd site-ul a deschis marketplace-ul către firmele chinezești. Acestea au baza în hub-uri comerciale precum Guangzhou și Shenzhen și folosesc programul Fulfillment by Amazon pentru a expedia containere cu produse direct către depozitele din SUA.

Conform unui studiu realizat de Pew Internet în 2016, 62% dintre clienții americani au încredere în părerile clienților lăsate în urma achiziției. Mai mult, 82% din publicul american care comandă online verifică pe Internet review-urile înainte să facă o achiziție.

Foto: Daniel Eledut (Unsplash)

George Hari Popescu:
Leave a Comment

Acest website foloseste cookie-uri