Un nou studiu scoate în evidență incapacitatea Facebook de a gestiona corect dezinformarea legată de schimbările climatice de pe platforma sa. Cercetarea a fost făcută de un ONG care luptă pentru mediu (Global Witness) și a analizat algoritmul Facebook care livrează, în continuare, informații false utilizatorilor.
Echipa de cercetare a creat două conturi ”Jane” și ”John” care să interacționeze cu postările de pe Facebook și, astfel, să poată analiza cum algoritmul platformei livrează conținut similar cu ceea ce utilizatorul tinde să aprecieze.
Concluziile studiului
”Jane” a interacționat și a dat like-uri la postări și conturi care promovau dezinformare despre schimbările climatice sau teorii ale conspirației cu privire la studiile științifice făcute de ONU. Pe parcursul a două luni, algoritmul platformei i-a recomandat lui ”Jane” un singur cont care oferea detalii corecte și verificate științific, iar peste 65% din recomandări nu aveau eticheta de avertizare care să îndrume utilizatorul către centrul pentru informații climatice al Facebook.
Postările și conturile care vorbeau despre ”mitul încălzirii globale” sau despre ”lipsa de credibilitate a grupului ONU de experți privind schimbările climatice (IPCC)” au fost prioritizate de algoritm în defavoare surselor care oferă informații verificate și credibile.
Mai mult decât atât, ”Jane” a fost inundată de recomandări către teorii ale conspirației și mai extreme, cum ar fi cele despre vestitele „chem trails”; teorii absolut false conform cărora vaporii lăsați în urmă de avioane conțin agenți chimici care pot controla vremea.
”Acest lucru este alarmant, deoarece algoritmul Facebook pare să presupună în mod corect că o persoană care crede deja într-o teorie a conspirației (de exemplu, că criza climatică este o farsă) o să creadă și în altele”, a scris echipa de cercetare în studiu.
Între timp, ”John” a dat like la o singură pagină, cea a IPCC, iar algoritmul i-a recomandat doar conținut cu informații verificate științific și din surse credibile.
Ce spune Facebook?
Facebook declară, în continuare, că sistemul lor funcționează și că dezinformarea nu este lăsată să se propage pe platforma lor. Echipei de cercetare i-a răspuns că în timpul desfășurării acestui studiu, programul de etichetare încă nu fusese implementat la nivel global.
”Sistemele noastre sunt concepute pentru a reduce dezinformarea, inclusiv dezinformarea privind clima, nu pentru a o amplifica. Folosim o combinație de inteligență artificială, analiză umană și contribuții din partea partenerilor – inclusiv fact-checkers – pentru a aborda conținutul problematic. Atunci când aceștia clasifică acest conținut ca fiind fals, adăugăm o etichetă de avertizare și reducem distribuția acestuia, astfel încât să-l vadă mai puțini oameni”, a declarat Facebook pentru BBC.
Nu cred că mai este o surpriză pentru cineva faptul că Facebook nu-și poate controla propriul algoritm și faptul că încercările platformei de a minimaliza daunele se dovedesc ineficiente. Combatarea dezinformării nu se poate face pasiv prin elemente care etichetează -mai mult sau mai puțin- automat, ci se face în mod activ prin monitorizare, transparență și raportare. Când Meta va accepta această stare de fapt, atunci putem să vorbim de o limitare adevărată a dezinformării.
Leave a Comment