Drumul spre succes al unui jurnalist german, pavat cu fake news
Un jurnalist celebru, parte a echipei cotidianului Der Spiegel, și-ar fi croit drumul spre succes prin lansarea unor știri false.
Claas Relotius a obținut șase premii pentru munca sa – printre care și titlul CNN de ”Jurnalistului anului” în 2014 -, iar vestea că acesta ar fi falsificat cel puțin 14 reportaje realizate a stârnit uimire și mâhnire în industrie.
De exemplu, jurnalistul a stat de vorbă cu părinții lui Colin Kaepernick, un jucător de fotbal american care îngenunchea în timpul intonării imnului american în semn de protest faţă de inegalităţile rasiale din Statele Unite, însă s-a dovedit că cei trei n-au purtat niciodată o discuție.
Există și cazuri mai grave, precum articolul scris la scurt timp după alegerea lui Trump în funcția de președine. Relotius, scriind despre starea de spirit dintr-un orășel din Minnesota, a inventat o pancartă plasată la intrarea orașului, care ar fi fost adresată noului șef de stat. Acesta a mai spus despre elevii unei școli din orașul respectiv că-l desenau pe Trump în mod spontan.
Peste toate acestea se adaugă portretul construit de Claas Relotius, al unei persoane care susține pedeapsa cu moartea și asistă la astfel de proceduri. Jurnalistul a recunoscut că relata lucruri eronate sau complet neadevărate încă de când și-a început cariera – atunci când nu se lovea de sursele potrivite – și că folosea drept inspirație videoclipuri de pe rețelele de socializare.
Claas a fost deconspirat de către un coleg cu care lucra la un reportaj. Publicația germană Der Spiegel și-a declarat public uimirea, iar ulterior Relotius și-a dat demisia.
Articole asemănătoare
Regina Marii Britanii și-a arătat recunoștința față de mass-media
Zvonurile s-au adeverit: Pro TV își schimbă proprietarul. Tranzacția va fi finalizată anul viitor
Rara avis! Saecularia.ro – o platformă de maximă calitate dedicată Centenarului Marii Uniri
Principalele lucruri de reținut despre fondul american de investiții adus în România de Cozmin Gușă
Presa poloneză acuză Facebook că „își exploatează poziția dominantă” pentru a „cenzura” conținutul media