„All eyes on Rafah” sau dacă activismul pe social media poate salva vieți
Poate și tu ai văzut pe platformele de social media, în mod special Instagram, sloganul „All eyes on Rafah”, ce a devenit simbolul solidarității cu situația din orașul Rafah, ținta celor mai recente ofensive israeliene în Fâșia Gaza.
O imagine generată de inteligența artificială, care arată o vedere aeriană a unei tabere dispuse în rânduri ordonate de corturi, a fost distribuită până la momentul redactării acestui material de peste 46,5 mil. de conturi, numai pe Instagram. În mijloc, unele corturi de culoare mai deschisă sunt aranjate pentru a scrie „All eyes on Rafah”.
Pe Instagram, poza a devenit virală cu ajutorul funcției “Add Yours”, un sticker interactiv care permite utilizatorilor să creeze un lanț de povești. Când un utilizator plasează acest sticker pe povestea sa, alții pot adăuga propriul conținut la sticker, dar și să vadă ce au postat alții.
Acest sticker poate fi folosit pentru a iniția tendințe, provocări sau campanii. De exemplu, dacă un utilizator încarcă o poveste cu o fotografie sau un videoclip al locului său preferat și pune sticker-ul “Add Yours” cu titlul “Locul preferat”, atunci când un alt utilizator vede povestea, va vedea butonul “Add Yours” pe poveste, încurajându-l să adauge propria sa fotografie sau videoclip.
Unul dintre cele mai populare chainuri inițiate cu ajutorul acestei funcții a fost “Let’s See You at 21”, unde oamenii postau o fotografie cu ei la vârsta de 21 de ani, și a avut peste un milion de utilizări.
Originea sloganului
Trendul a apărut în contextul în care duminică, la două zile după ce Curtea Internațională de Justiție a ordonat Israelului să înceteze ofensiva asupra Rafah, un bombardament israelian a ucis cel puțin 45 de persoane în zona de vest a orașului al-Mawasi, care fusese anterior declarat zonă sigură. Un alt atac al Israelului de marți a luat viața altor 21 de refugiați.
Sloganul pare să provină dintr-un comentariu făcut de Richard “Rik” Peeperkorn, reprezentantul Organizației Mondiale a Sănătății pentru Gaza și Cisiordania ocupată, care în februarie a declarat că „toți ochii” sunt îndreptați către ofensiva iminentă asupra Rafah.
Rolul activismului pe rețelele de socializare
Activismul pe rețelele de socializare, cunoscut și sub numele de “social media activism”, este o formă de protest sau de advocacy care are loc online.
Datorită rolului central pe care îl joacă hashtag-urile în mobilizarea mișcărilor pe rețelele de socializare, termenul este adesea folosit în mod interschimbabil cu „hashtag activism”. Totuși, apariția unor funcții noi pe platforme, cum ar fi stickerul „Add me” al Instagram, a dus la noi metode de manifestare a social media activism.
Activismul autentic pe rețelele de socializare trebuie susținut de acțiuni concrete, donații și alte angajamente ce pot duce la schimbare. Totuși, viralizarea unui eveniment ar trebui să ducă și la o mai largă conștientizare a fenomenelor care se întâmplă în lume.
Pe lângă trendul „All eyes on Rafah”, mai mulți creatori de conținut de pe TikTok își folosesc popularitatea pentru a atrage donații pentru familii de palestinieni care au nevoie de ajutor pentru a pleca din Fâșia Gaza. Tot pe TikTok, un filtru reprezentând un pepene verde (simbol asociat cu solidaritatea față de Palestina încă din 1967) le permitea utilizatorilor să strângă fonduri pentru a sprijini civilii din Gaza.
„Watermelon Filter” a strâns 14.000 de dolari la sfârșitul anului 2023, iar creatoarea filtrului a anunțat pe contul său că banii au fost împărțiți în mod egal între organizația Doctori fără Frontiere, care activează și în Gaza, dar și pentru cumpărarea de eSims pentru ca cei afectați de conflict să poată comunica.
„All eyes on Rafah” a pus din nou în prim-plan situația palestinienilor, a cărei situații se înrăutățește de la lună la lună. Pe lângă atacurile israeline, care au dus la moartea a peste 36 de mii de oameni, de când Israel a început ofensiva în Rafah, doar 300 de camioane cu ajutoare umanitare au intrat în Fâșie.
Articole asemănătoare
Google se supune ordinelor autorităților ruse în cazul paginii de Youtube a lui Aleksei Navalnîi
Platformele de social media au creat un ”spațiu sigur” pentru antisemitism
Rusia este în continuare cel mai mare producător de dezinformare de pe Facebook
TikTok spune că administrația Trump a uitat să încerce să o mai interzică
Jurnaliștii bătuți într-o pădure din Suceava au depus plângeri împotriva agresorilor