Fuziune-gigant pe piața de media americană: compania de telecomunicații AT&T a cumpărat grupul media Time Warner
Ce s-ar întâmpla dacă un provider de telefonie de pe piața românească, să zicem Telekom, ar anunța, într-o mișcare surpriză, că va cumpăra studiourile Media Pro Pictures?
Poate va părea o comparație exagerată cu cea mai recentă mișcare de pe piața media din Statele Unite ale Americii, dar nu foarte. Cel puțin asta au declarat detractorii ei. Dar, mai întâi faptele: Gigantul comunicațiilor AT&T a primit, în sfârșit, după mult tergiversări, undă verde din partea unui judecător federal pentru achiziția unui alt gigant, dar de data asta media, pe numele său Time Warner. Suma contra căreia a fost făcută achiziția este de 85.4 miliarde de dolari, asta în ciuda faptului că însuși guvernul american a încercat să împiedice această achiziție. Astfel, în portofoliul AT&T se vor regăsi, de acum, canale de televiziune precum HBO și CNN, dar și legendarele sutdiouri de film Warner Bros.
Și, ca o dovadă în plus a importanței acestei achiziții, acțiunile Time Warner au urcat cu 5 procente în urma anunțului, în vreme ce cele ale AT&T au scăzut cu două procente. Este de asemenea de remarcat și faptul că judecătorul care a permis fuziunea, nu doar că nu a impus condiții ulterioare asupra acesteia, dar a și îndemnat guvernul american să nu ceară o amânare.
„Suntem bucuroși pentru faptul că, după un proces lung dar corect, Curtea a respins categoric încercarea guvernului de a bloca fuziunea cu Time Warner”, a declarat, din partea AT&T, David McAtee. „Suntem nerăbădători să încheiem înțelegerea înainte sau chiar pe data de 20 iunie, pentru a le putea oferi utilizatorilor noștri conținut video mai avantajos și inovator”.
De cealaltă parte însă, Makan Delrahim, un reprezentant al Departamentului de Justiție, a declarat că „suntem în continuare de părere că piața televiziunii cu plată va fi mai puțin competitivă și mai puțin inovatoare ca urmare a fuziunii AT&T – Time Warner”.
Decizia finală a fost luată la capătul unui proces care s-a întins pe durata a șase săptămâni, iar motivarea Departamentului de Justiție American, în virtutea căruia cerea blocarea achiziției, se referea la faptul că AT&T, deținător al furnizorului de televiziune prin satelit DirecTV, ar putea să taxeze de-acum distribuitorii rivali mai mult pentru contentul Time Warner, lucru care va rezulta într-un preț mai mare pentru consumatorul final.
AT&T a contarcarat însă această acuzație, spunând că până la urmă acesta este rolul contentului, de a beneficia de o distribuție cât mai largă, care la rândul său aduce încasări prin marketingul afiliat dar și al publicității. Aceasta nu este însă decât una dintre fațetele acestei fuziuni, pentru că un alt scop al AT&T este acela de a se pune într-o poziție cât mai favorabilă pentru a concura cu Amazon și Netflix, care investesc de asemenea puternic în content. Și ca să vă faceți o idee cât mai exactă despre ce înseamnă această o competiție, puteți vedea din infograficul atașat diferența dintre cota de piață a întâiului clasat, Amazon și cea a celui de-al doilea, noua entitate AT&T – Time Warner.
Cu toate acestea, pe piața americană astfel de tranzacții nu sunt neobișnuite, un exemplu similar fiind cel din anul 1995, când Walt Disney a cumpărat Capitol Cities/ABC, în portofoliul căreia se aflau posturile de televiziune ABC și ESPN, contra sumei de 19 miliarde de dolari. Cu toate acestea, fuziunea respectivă nu a fost un succes imediat, cel puțin pentru deținătorii de acțiuni. Astfel, prețurile acțiunilor au rămas aproximativ neschimbate până în anul 2012, când au început în sfârșit să crească.
Articole asemănătoare
Vremea QAnon pe Facebook (aproape) a luat sfârșit. Compania va elimina orice cont asociat conspirației
Se apropie Valentine’s Day, se întețesc și înșelătoriile romantice online
Drumul către autocrație și mizele ofensivei împotriva presei din România EXCLUSIV
Mircea Toma, interviu de excepție: Ziariștii au nevoie de un sindicat pentru a se apăra
Dispută între Facebook și forțele guvernamentale ale SUA privind decriptarea mesajelor